Ankieta dla redakcji - audyt obywatelski

Jeżeli otrzymał/a Pan/i link do niniejszej strony, to znaczy, że jest Pan/i przedstawicielem/przedstawicielką jakiejś ważnej redakcji medialnej w Polsce. Przede wszystkim – dziękujemy za to, że redakcja istnieje i dostarcza Obywatel(k)om na co dzień ważnych informacji z kraju i ze świata.
My – Instytut Dyskursu i Dialogu – powstaliśmy po to, żeby wspierać dobre dziennikarstwo, rzetelność i prawdę w debacie publicznej, a także piętnować manipulacje, propagandę, skrajną stronniczość i plemienność w mediach. Walczymy o to, żeby Obywatele otrzymywali jak najbardziej rzetelne informacje, niezależnie od linii redakcyjnej medium, które czytają/oglądają/słuchają.
Od niedawna zaczęlliśmy się też interesować tym w jakich warunkach pracują dziennikarze, bo wierzymy, że im lepsze warunki pracy, tym lepsze dziennikarstwo. Stąd realizacja projektu „Obywatelska Agencja Ratingowa”, w ramach którego wysyłamy niniejszą ankietę.
Wysyłaliśmy do Państwa redakcji wiele próśb i zapytań (w tym także prośbę o wpuszczenie nas do redakcji), ale na próżno. Dlatego chcemy te informacje pozyskać za pomocą poniższej ankiety.
Bardzo prosimy zatem o jej wypełnienie do dnia 3 grudnia 2024, abyśmy mogli uwzględnić jej wyniki podczas konferencji 5 grudnia w Warszawie. Zwieńczeniem konferencji będzie wystawianie not redakcjom medialnym – w tym także Państwa redakcji. Im więcej informacji pozyskamy, tym wyższa nota danej redakcji. Z góry zatem dziękujemy za poświęcony czas i zaangażowanie!
Ankieta nie zbiera żadnych danych osobowych. Daje też możliwość odmówienia odpowiedzi na pytanie w przypadku zbyt drażliwych kwestii.

Szczegóły na temat konferencji, kliknij w grafikę:

.Audyt obywatelski redakcjiProsimy o wypełnienie ankiety

Audyt obywatelski - ankieta
1. Czy przed wejściem do budynku są przynależne do niego miejsca parkingowe przeznaczone tylko dla osób z niepełnosprawnościami?
2. Czy budynek redakcji na zewnątrz ma jakieś inne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami?
4. Czy w siedzibie redakcji - wewnątrz budynku - są progi, które uniemożliwiają ich przekroczenie osobom poruszającym się na wózkach?
6. Czy budynek jest wyposażony w windę lub podjazdy wewnętrzne dla osób z niepełnosprawnościami?
7. Czy szerokość korytarza umożliwia poruszenie się osobom na wózkach?
8. Czy toalety są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami?
15. Czy w redakcji (spółce/firmie będącej właścicielem redakcji) są związki zawodowe?
16. Czy w redakcji (spółce/firmie będącej właścicielem redakcji) istnieją Rady Pracownicze?
Szczebel kierowniczy jest rozumiany jako Ci dziennikarze, którzy mają możliwość zarządzania co najmniej dwiema innymi osobami. W przypadku odmowy odpowiedzi prosimy wpisać: "Odmowa odpowiedzi"
Ten szczebel pracowników jest rozumiany jako Ci, którzy sami nie zarządzają żadnymi zespołami ludzi, ale pewne doświadczenie i samodzielność w pracy dziennikarskiej. W przypadku odmowy odpowiedzi prosimy wpisać: "Odmowa odpowiedzi"
Ten szczebel pracowników jest rozumiany jako Ci, którzy są początkującymi pracownikami mediów w redakcjach i nie mają żadnej samodzielności ani nie zarządzają żadnymi zespołami ludzi. W przypadku odmowy odpowiedzi prosimy wpisać: "Odmowa odpowiedzi"
Chodzi o wszelkiego rodzaju pracowników o charakterze dziennikarskim (reporterów, researcherów, prezenterów, publicystów, itp.). Nie chodzi o pracowników pozadziennikarskich (księgowych, grafików, specjalistów ds. promocji, pracowników administracyjnych, itp.). W przypadku odmowy odpowiedzi prosimy wpisać: "Odmowa odpowiedzi"
Jeśli nie ma żadnych szkoleń dla pracowników, to prosimy wpisać: "brak szkoleń"
25a. Jak często odbywają się szkolenia dla pracowników redakcji?
27. Czy pracownicy redakcji oprócz wynagrodzenia otrzymują także jakieś benefity pozafinansowe?
28. Czy są jakieś standardy dotyczące kryzysów psychicznych pracowników lub przeciwdziałające wypaleniu zawodowemu/myślom samobójczym?
29. Czy w ostatnich 10. latach zdarzały się w radakcji jakieś sytuacje niepokojące (mobbing, molestowanie, itp.)?
Zdajemy sobie sprawę, że to tematyka bardzo drażliwa i niełatwo się o niej mówi. Jeśli jednak są jakieś przypadki, które należałoby opisać, to prosimy. Można to zrobić także dzwoniąc pod nr tel. 509143332. Obiecujemy dyskrecję i delikatność w tej sprawie.
31. Czy istnieją jakieś procedury antymobbingowe w redakcji?
34. Czy w redakcji istnieją jakieś standardy dotyczące weryfikowania prawdziwości informacji?
35. Jak wygląda generalnie współpraca w zakresie kontraktów reklamowych ze spółkami, w tym zwłaszcza ze spółkami Skarbu Państwa? Dotyczy okresu 2020-2024
Prosimy o zaznaczenie wszystkich prawdziwych odpowiedzi. Zdajemy sobie sprawę, że są to informacje wrażliwe, jednak z perspektywy obywatelskiej są to bardzo istotne informacje. Im bardziej transparentne medium - tym bardziej obywatele mogą mu ufać. W związku z tym prosimy o podzieleni się tymi informacjami.
W przypadku odmowy odpowiedzi prosimy wpisać: "Odmowa odpowiedzi"
W przypadku odmowy odpowiedzi prosimy wpisać: "Odmowa odpowiedzi"
W przypadku odmowy odpowiedzi prosimy wpisać: "Odmowa odpowiedzi"
W przypadku odmowy odpowiedzi prosimy wpisać: "Odmowa odpowiedzi"
W przypadku odmowy odpowiedzi prosimy wpisać: "Odmowa odpowiedzi"
W przypadku odmowy odpowiedzi prosimy wpisać: "Odmowa odpowiedzi"
W przypadku odmowy odpowiedzi prosimy wpisać: "Odmowa odpowiedzi"
37. Jak często dziennikarze redakcji byli pozywani lub oskarżani za swoją pracę przez innych w ostatnich 10 latach?
38. W ramach jakich przepisów prawa odbywały się te postępowania?
W przypadku odmowy odpowiedzi prosimy wpisać: "Odmowa odpowiedzi"
40. Czy były inne postępowania (niekoniecznie sądowe) wobec dziennikarzy z Państwa redakcji albo groźby ich pozwania, które się nie spełniły?
Tylko dzięki wpisaniu tu przesłanego wcześniej kodu możemy mieć pewność kto uzupełnił ankietę i czy odnosi się ona do właściwej redakcji. W razie problemów z jego znalezieniem prosimy o kontakt pod 509143332.
Prosimy, aby adres mailowy nie zawierał żadnych danych osobowych umożliwiających identyfikację osoby. Ankieta nie zbiera żadnych danych osobowych.